Oferty otwarte, ale pieniędzy w budżecie nie ma
Czy można unieważnić przetarg z powodu zmian dokonanych w budżecie gminy dokonanych po jego rozpisaniu? Na jaką odpowiedzialność naraża się gmina i wójt?
W podwarszawskim Pruszkowie doszło do ciekawej sytuacji z zakresu prawa zamówień publicznych. 30 grudnia 2020 r. miasto rozpisało przetarg na jedno z zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w 2021 r. Postępowanie rozpoczęto w momencie kiedy miasto nie miało budżetu zgodnego z Wieloletnią Prognozą Finansową. Wiadomo było, że oba dokumenty w krótkim czasie będą musiały zostać uzgodnione.
29 stycznia 2021 r. otwarto oferty w przetargu. Cena zaproponowana przez jednego z wykonawców była niższa od kwoty, którą zamierzał przeznaczyć na wykonanie inwestycji zamawiający. Z uwagi na niepewną sytuację finansową miasta przetargu nie rozstrzygnięto . Jednocześnie zastrzeżono odpowiednio długi termin związania ofertą.
W styczniu i lutym 2021 r. Regionalna Izba Obrachunkowa prowadziła w stosunku do miasta postępowanie w sprawie uchylenia budżetu. W toku tego postępowania wezwano miasto do usunięcia niezgodności pomiędzy budżetem i WPF.
Ostatecznie został przyjęty nowy WPF, zaś w budżecie dokonano licznych poprawek. Niezależnie od pierwotnego projektu zmian w uchwale budżetowej radni ograniczyli środki na zadania inwestycyjne. W ten sposób z planu finansowego usunięto środki, które miały posłużyć do sfinansowania inwestycji na której realizację rozpisano w/w przetarg.
W takim stanie faktycznym sprawy pojawiły się następujące pytania:
∑ Czy przetarg...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta